Polskie Stowarzyszenie Promocji Oświatowych OPP
  • Społeczna Szkoła Podstawowa nr 13 z Oddziałami Dwujęzycznymi
  • Gimnazjum Niepubliczne nr 12 z Oddziałami Dwujęzycznymi
  • Liceum Ogólnokształcące Niepubliczne nr 43
Szkoła nie kończy się....w szkole!

Szkoła nie kończy się....w szkole!

Jak wiadomo, niedawno minął nam okres świąteczny i noworoczny, a więc czas, kiedy dla uczniów szkoła schodzi na drugi plan, zagłębiają się oni w świąteczną atmosferę przygotowań, prezentów i czasu z rodziną. Ale czy faktycznie musi tak być?

Czy rzeczywiście ten okres ma być kompletnym odcięciem się od szkoły i wyciszenia relacji nauczycielsko-uczniowskich?

Z inicjatywy jednego z naszych geografów, Tomasza Wandel okazało się, że wcale nie! Jak wiadomo okres świąteczny to często także okres wyjazdów do rodziny, a czasem na pierwsze dni zimowego wypoczynku w okresie między świętami a Nowym Rokiem. Wyjeżdżają oczywiście zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, czasem do miejsc bliższych lub dalszych.

Nie od dzisiaj oczywistym jest, że geografia, poza wiedzą teoretyczną zdobywaną w szkole, ma swój wymiar praktyczny w środowisku i dzieje się dookoła nas, dookoła uczniów w każdej chwili. Możliwość przeniesienia zdobytych informacji do rzeczywistego świata ze szkolnej klasy jest jednym z najwyższych celów edukacji i rozwoju!

Dodatkowo, kontakt z uczniami poza szkołą, w jakiejkolwiek formie - nawet dzięki tak teraz popularnym mediom społecznościowym, dowodzi zainteresowania uczniów otaczającym ich środowiskiem (wszak to ich czas wolny i nie muszą spędzać go w sposób jakikolwiek związany ze szkołą!) a także pozytywnej relacji między uczniem a nauczycielem.

Pan Tomasz w czasie przerwy świątecznej wybrał się w malowniczy zakątek naszego kraju, którym są Pieniny ze słynnym przełomowym odcinkiem rzeki Dunajec. Przemierzając jeden z etapów górskiego szlaku, pomyślał o swoich uczniach, zamieszczając zdjęcia charakterystycznych odcinków rzeki i stawiając dociekliwe pytania o pochodzenie samego przełomu rzeki, ale także samych Pienin!

Zainteresowanie uczniów okazało się ogromne! Pod postem wywiązała się dyskusja, udowadniająca żywe zainteresowanie uczniów, które w efekcie końcowym zaowocowało dobrowolnymi esejami (między innymi od Pauliny Filipek, Adama Załuski, Macieja Wrotniaka i Tomasza Wielińskiego) odpowiadającymi na zadane przez nauczyciela pytania.

Taki odzew ze strony uczniów udowadnia co najmniej trzy fakty:

  • istotność relacji pomiędzy nauczycielami, a ich wychowankami w naszej szkole, która owocuje wzajemnym kontaktem i wymianą wiedzy i poglądów nawet w wolnym czasie, co sprzyja dalszej nauce i rozwojowi,

  • zainteresowanie i chęć przenoszenia wiedzy zdobytej na lekcjach do środowiska otaczającego uczniów oraz inklinację do dzielenia się swoimi obserwacjami oraz samodzielne ich zgłębianie,

  • radość uczniów z odkrywania zależności w środowisku i możliwość ich własnej interpretacji otaczającego świata.

W naszej szkole edukacja i proces wychowawczy nie kończą się tylko w szkolnych ławkach i na szkolnych korytarzach, ale trwają nieprzerwanie cały czas!