Polskie Stowarzyszenie Promocji Oświatowych OPP
  • Społeczna Szkoła Podstawowa nr 13 z Oddziałami Dwujęzycznymi
  • Gimnazjum Niepubliczne nr 12 z Oddziałami Dwujęzycznymi
  • Liceum Ogólnokształcące Niepubliczne nr 43
“Wypalone dzieci” i “Wolne dzieci” czyli jak sprawić, by dzieciństwo nie stało się koszmarem.

“Wypalone dzieci” i “Wolne dzieci” czyli jak sprawić, by dzieciństwo nie stało się koszmarem.

Szkolna biblioteka serdecznie zaprasza wszystkich rodziców i nauczycieli do lektury naszych najnowszych pozycji z dziedziny psychologi i pedagogiki: Wypalone dzieci Michaela Schulte-Markworta oraz Wolne dzieci Petera Graya, które traktują o problemach, z jakimi muszą borykać się współczesne dzieci w wykreowanej przez dorosłych rzeczywistości.

Schulte pisze: “Dzieci niemal całkowicie poddają się dyktatowi społeczeństwa, w którym liczy się tylko sukces – i ponoszą tego bolesne konsekwencje.

Presja, której podlegają, jest nie do wytrzymania. Muszą mieć perfekcyjną stylizację na występ w klasie, idealne oceny, a po zakończeniu lekcji i dodatkowej godzinie języka obcego już czekają na nie trener i nauczycielka gry na pianinie. (...) To ważne, by dzieci we właściwym czasie sygnalizowały, kiedy żąda się od nich zbyt wiele. Te, które bez szemrania wykonują wszystko, czego się od nich wymaga, nie wyrosną na ludzi krytycznych, mających możliwość kształtowania świata.”

Gray również analizuje sytuację, w jakiej znalazły się dzieci, jednocześnie dając prostą receptę na współczesne bolączki - ZABAWA:

“Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą? Dzieci potrzebują zabawy. Potrzebują zabawy z innymi dziećmi bez nadzoru dorosłych. Tylko w takiej zabawie mogą nauczyć się radzenia sobie z emocjami, nawiązywania przyjaźni, rozwiązywania konfliktów i wielu, wielu innych umiejętności”.

Zabawa spełnia bardzo ważną funkcję w rozwoju dzieci. Amerykański psycholog Peter Gray dowodzi, że jest ona naturalnym instynktem, z jakim dzieci przychodzą na świat. Żeby jednak zabawa spełniała swoją funkcję, musi być wolna i pozbawiona nadzoru dorosłych, bo tylko wtedy dzieci mogą rozwijać wszystkie swoje kompetencje.

Zabawa ułatwia również przyswajanie wiedzy. Niestety, w większości szkół dzieci spędzają czas w ławkach, a po lekcjach odrabiają prace domowe, uczestniczą w zajęciach dodatkowych. “W efekcie mamy wiele bezwolnych, przemęczonych i często samotnych dzieci, które zupełnie straciły zapał do nauki. Wystarczy stworzyć im odpowiednie warunki, a będą z pasją poszukiwały wiedzy i rozwijały nowe umiejętności”.

Polecamy Państwa lekturze te dwie niezmiernie wartościowe książki a także przypominamy, że nasze szkolne biblioteki posiadają w swoich zbiorach wiele ciekawych pozycji z dziedziny psychologii i pedagogiki, min.:

• Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły A. Faber;

• Dodaj mi skrzydeł!: jak rozwijać u dzieci motywację wewnętrzną? J. Steinke-Kalembka;

• Szanujący rodzice - szanujące dzieci : jak zamienić rodzinne konflikty we współdziałanie? S. Hart;

• Świadome rodzicielstwo: wychowaj szczęśliwe dziecko dzięki większej samoświadomości D. J. Siegel;

• Godzina wychowawcza: rozmowy o polskiej szkole A. Szyłło;

• Jak wychować szczęśliwe dzieci W. Eichelberger w rozmowie z A. Mieszczanek.

• Uczyć (się) z pasją: jak sprawić, by uczenie (się) było fascynującą podróżą” P. Ripp;

• Elementarz dla rodziców J. Mycielski;

• Jak mówić do nastolatków, żeby nas słuchały - jak słuchać, żeby z nami rozmawiały A. Faber;

• Nastolatki: kiedy kończy się wychowanie? J. Juul;

• Burza w mózgu nastolatka: potencjał okresu dorastania D. J. Siegel;

• (Nie)grzeczni?: codzienne sytuacje widziane oczami rodzica i dziecka: zaskakujące, rozśmieszające, wprawiające w zadumę” M. Bajko;

• Psychopedagogiczne mity: jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu T. Garstka;

• Mit pracy domowej A. Kohn;

• Kreatywne szkoły: oddolna rewolucja, która zmienia edukację K. Robinson.

Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z proponowaną literaturą i do odwiedzin bibliotek PSPO (budynek szkoły podstawowej oraz gimnazjum/liceum).

Kamila Fundichely

Zdjęcia