O matematyce słów kilka
Polskie Stowarzyszenie Promocji Oświatowych OPP
  • Społeczna Szkoła Podstawowa nr 13 z Oddziałami Dwujęzycznymi
  • Gimnazjum Niepubliczne nr 12 z Oddziałami Dwujęzycznymi
  • Liceum Ogólnokształcące Niepubliczne nr 43
O matematyce słów kilka

O matematyce słów kilka

Kilka tygodni temu jedna z naszych nauczycielek wzięła udział w szkoleniu, którego celem było wykorzystanie klocków do organizacji doświadczeń potrzebnych do rozwoju myślenia matematycznego w najmłodszych klasach. Klocki bywają pomocne zwłaszcza w rozwijaniu orientacji przestrzennej, klasyfikowaniu, a także myśleniu kombinatorycznym. Jest to jedna z wielu metod jakie stosujemy na naszych lekcjach. Dziś słów kilka o tym jak pracujemy z naszymi podopiecznymi.

O tym, że matematyka jest kluczem do nauki, uczą się w naszej szkole dzieci od najmłodszych lat. W Trzynastce doskonale zdajemy sobie sprawę, iż początek szkoły podstawowej to bardzo ważny moment dla dziecka na edukacyjnej drodze ku przyszłości.

Nauczanie matematyki w najmłodszych klasach rozpoczynamy od jasnego określenia celów. Na lekcjach pracujemy w parach, grupach, a także indywidualnie. Dobre podstawy budujemy, działając na konkretach, skąd przechodzimy do abstrakcyjnych czynności. Szczególną uwagę w kształtowaniu pojęć matematycznych naszych uczniów stawiamy na stwarzanie życiowych sytuacji, w których dzieci przeliczają, przesuwają, odmierzają, szacują, grupują i porównują, itd.

Pokazujemy podopiecznym, iż matematyka pojawia się w życiu codziennym już od wczesnego dzieciństwa. Nasze doświadczenia i poznane wiadomości utrwalamy wypełniając karty pracy, rozwiązując zadania w książkach i zeszytach, na tablicach, a także za pomocą własnoręcznie przygotowywanych materiałów.

Na zajęciach matematyki angażujemy do pracy nie tylko umysł, ale i ciało. Liczenie w ruchu, z piłką, skakanie po macie edukacyjnej to aktywności, które małym matematykom sprawiają nie lada frajdę. Taniec z matmą- czemu nie? W Trzynastce wszystko jest możliwe. Ile schodów liczy nasza szkoła? Czy w naczyniu zmieni się ilość wody, jeśli zmienimy jego położenie? Ile godzin śpimy? W poszukiwaniu odpowiedzi na wiele różnych pytań wykorzystujemy eksperymenty matematyczne. Doświadczanie rzeczywistości pozwala okiełznać niezrozumiałe zagadnienia, ale także spojrzeć na problem z różnej perspektywy.

Podczas zajęć nauczyciele i dzieci korzystają z wielu pomocy dostępnych w klasach: patyczki, liczydła, pchełki, kostki do gry, sznurki, miarki krawieckie, wagi, butelki, lusterka, karty, papierowe pieniądze, zegary oraz wiele innych. Klocki to bardzo wartościowa pomoc w nauce. Na lekcjach chętnie korzystamy z płaskich modeli figur geometrycznych, klocków magnesowych, liczb w kolorach, tangramów, klocków piankowych oraz drewnianych.

Zabawy i nauka z udziałem klocków jest bardzo istotna. Dzięki nim dzieci uczą się orientacji przestrzennej, klasyfikowania, myślenia kombinatorycznego, poznają podstawy geometrii i arytmetyki. Klocki stwarzają nieograniczone możliwości pracy. Pomagają rachować i mierzyć na różnych poziomach edukacyjnych, w zależności od potrzeby. Dzięki klockom uczymy się nazywania podstawowych kształtów, wnioskowania na temat figur geometrycznych, a także rozwijania intuicji probalistycznej.

Patrząc w przyszłość, staramy się zapewnić naszym podopiecznym wszechstronny rozwój. Często posiłkujemy się tablicami multimedialnymi, które dostępne są w naszych klasach. To na nich uczniowie rozwiązują łamigłówki matematyczne, także utrwalają poznane treści. Dzięki kodowaniu łączymy często umiejętności matematyczne z innymi tematami zajęć. Do kodowania wykorzystujemy małe i wielkie maty. Kodując, uczymy naszych podopiecznych logicznego myślenia, rozwijamy kreatywność, a także zdolności analityczne. Matematyka to przecież kodowanie.

W klasach starszych kontynuujemy nauczanie poprzez zabawy i gry. Do najbardziej lubianych i jednocześnie najbardziej emocjonujących należy bingo matematyczne. Używamy także zwykłych sześciennych kostek do gry – można z ich użyciem rozwiązywać wiele zadań pobudzających i kształtujących wyobraźnię i logiczne myślenie. Wyobraźnię, a także zagadnienia związane z różnymi rodzajami symetrii kształtujemy, korzystając z kolorowych mozaik oraz starej znanej chińskiej łamigłówki – czyli tangramu. W nauczaniu geometrii bardzo dobrze sprawdza się geoplan – uczniów nie da się od niego oderwać. Uczniowie mogą uczyć się także, korzystając z portali internetowych oraz aplikacji na smartfony. Układają własne quizy i aplikacje. Zasoby naszych gier i pomysłów stale się powiększają.

W pracy z uczniami zależy nam przede wszystkim na podnoszeniu ich kompetencji w atmosferze ufności i poczucia bezpieczeństwa. Stawiamy na indywidualizację pracy w stosunku do każdego ucznia. Dobre podstawy matematyki w klasach początkowych to sukces w przyszłości.

Nasi nauczyciele stale podążają za nowymi trendami w nauce, nie zapominając o autorytetach i dobrych fundamentach. Dzieci na lekcjach stawiają pytania, wspólnie szukają odpowiedzi. Uczą się wytrwałości i cierpliwości. Uczą się także, jak znosić porażki, bo to często one są drogą do sukcesu. Matematyka jest alfabetem, który tłumaczy nam otaczającą rzeczywistość.

tekst autorstwa Ewy Walawender - Plewniak

Zdjęcia