Polskie Stowarzyszenie Promocji Oświatowych OPP
  • Społeczna Szkoła Podstawowa nr 13 z Oddziałami Dwujęzycznymi
  • Gimnazjum Niepubliczne nr 12 z Oddziałami Dwujęzycznymi
  • Liceum Ogólnokształcące Niepubliczne nr 43
Urodzinowe  przyjęcie  tajemniczej  liczby

Urodzinowe przyjęcie tajemniczej liczby

W środę 14 marca zorganizowaliśmy w szkole urodziny liczby П. Dlaczego akurat w tym dniu? Bo dzięki tej dacie każde dziecko może łatwo zapamiętać trzy pierwsze cyfry liczby П=3,14……. .

Oficjalne obchody Światowego Dnia Liczby П zaczynają się 14 marca o godzinie 1:59 po południu. Dlaczego akurat o tej godzinie? Bo to kolejne trzy cyfry tej tajemniczej liczby П=3,14159……. . Ale my nie chcieliśmy czekać aż do tej godziny. Dlatego przygotowania do urodzin liczby П zaczęliśmy już dzień wcześniej.

Klasa 4c nadmuchała mnóstwo balonów, a uczniowie 6b udekorowali nimi trzecie piętro. Na korytarzu zawisły kolorowe gazetki z różnymi ciekawostkami z życia liczby П. Pojawiła się też solenizantka, a raczej tylko 50000 jej początkowych cyfr. A następnego dnia od rana zaczęło się świętowanie.

Na lekcjach matematyki uczniowie klas starszych poznali główną bohaterkę tego dnia. Jak wygląda, do czego służy, ile ma cyfr. Przy pomocy programów komputerowych przekonali się , że każdy z nich może znaleźć w liczbie ∏ swoją datę urodzenia, a większość nawet swój numer telefonu komórkowego.

Mogli też posłuchać jak przyjemnie brzmi liczba ∏, dzięki internetowi i pewnemu muzykowi, który postanowił zagrać liczbę ∏ do 31 miejsca po przecinku. Wszystkie dzieci zgodnie stwierdziły, że to bardzo przyjemna melodia. Uczniowie 6b , podzieleni na grupy, odwiedzili wszystkie młodsze klasy i opowiedzieli im o tajemniczej solenizantce.

Ale co to za urodziny bez zabawy i konkursów. Uczniowie Trzynastki mogli wziąć udział w trzech konkursach. Jeden z nich polegał na podaniu z pamięci jak największej ilości kolejnych cyfr liczby ∏. Zwyciężyła w nim Ania z 5a, która znała 106 kolejnych cyfr. Drugie miejsce zajęła Marta z 5c z wynikiem 53, a trzecie Agata z 5a z rezultatem 46. Nagrodę specjalną zdobył Kajetan z 2c, najmłodszy uczestnik konkursu, który tego dnia zapamiętał 11 cyfr liczby ∏.

Drugi konkurs polegał na tym, żeby znaleźć w liczbie ∏, ale już bez użycia komputera, swoją datę urodzenia. W tym konkursie nagrody zdobyli Emil i Miłosz z 6b.

Kolejny konkurs składał się z trzech etapów. Wzięło w nim udział najwięcej uczniów. W pierwszym etapie trzeba było podać słowa zaczynające się od liczby ∏ np. ∏ątek, ∏smo itp. Uczniowie, którzy zakwalifikowali się do drugiego etapu , musieli wymienić jak najwięcej słów, wewnątrz których występuje liczba П np. le∏my, ś∏j itp. Dzieci, które startowały w trzecim etapie, chwaliły się znajomością słów, które kończą się liczbą ∏ np. kro∏, le∏ itp. W tym konkursie pierwsze miejsce zajął Mikołaj z 6b, drugie Filip z 6b, trzecie Antek i Antek z 4c, a czwarte Ines z 4c.

Wszyscy uczestnicy urodzinowych konkursów otrzymali pamiątkowe drobiazgi, a zwycięzcy tych potyczek nagrody. Czy to przypadek sprawił, że kubek z liczbą ∏, który był główną nagrodą w pierwszym konkursie, miał dokładnie tyle cyfr, ile zapamiętała wcześniej Ania, zapewniając tym sobie zwycięstwo?

A kiedy było rozdanie nagród? Następnego dnia na 3 lekcji, 14 minut po dzwonku. Domyślacie się dlaczego akurat o tej porze?

To był naprawdę miły i emocjonujący dzień. Wszyscy będziemy czekali na kolejne urodziny liczby ∏. Mamy nadzieję, że za rok solenizantka również nas zaprosi na swoje przyjęcie i odkryje przed nami kolejne swoje tajemnice. Już nie możemy się doczekać.

Zdjęcia